Geschiedenis en oprichting Biljartvereniging ’t KAB

park-gevel.a59947.jpg
IMG_20200918_093924.jpg
KAB_web_2021.jpg

Onze biljartvereniging is gestart in het oude dorpshuis aan de Olmenlaan in Zwanenburg met de toepasselijke naam: "de Olm".

​

Er stond toen slechts één biljart, geschonken door de ouderenvereniging ANBO. De club had toen nog niet veel leden; één van de biljarters van het eerste uur was Piet van Schaik, niet veel later ook lange tijd voorzitter van 't KAB tot hij het stokje overgaf aan de huidige voorzitter Wim Juwett. Piet wist met de directeur van een grote bank-de heer van Dijk- en de toenmalige beheerster van de Olm-Loes-het voor elkaar te krijgen dat de danszaal op de 1e etage tot een biljartzaal mocht worden getransformeerd.

​

De zeer fraaie parketvloer moest er aan geloven, sleuven frezen voor de bedrading en dergelijke was niet aan te ontkomen. Van Dijk en Loes maakten zich daarna sterk voor een 2e biljart en na een groeispurt van de vereniging kwam er in verloop van tijd zelfs een 3e biljart bij.

​

Uiteindelijk moest er een ledenstop komen en die werd gesteld op 50. Door de jaren heen is het ledental wel eens richting 35 gezakt, maar het gemiddelde is en blijft rond de 40 hangen, niet echt gek voor een sport waarbij volgens de statuten de minimale leeftijd 50-plus moet zijn.

​

In 2022 werd het nieuwe dorpshuis Halfweg-Zwanenburg gebouwd en een jaar later feestelijk geopend. Onze biljartclub heeft daar een mooie ruimte kunnen krijgen op de begane grond en opnieuw weer met 3 biljarts.

​

In 2024 viert 't KAB het 50-jarige jubileum van de biljartclub!